onsdag 27. mars 2013

Tusenårsriket


Helt siden barndommen har jeg hørt om Tusenårsriket.  Men hver gang har begrepet  vært knyttet til Jehovas Vitner.  Nu når jeg er pensjonist, har jeg tid til å fundere over dette også.  Hvorfor er det slik at den norske kirke eller andre menigheter  ikke sier noe om dette?
Hvorfor hørte jeg ikke noe om dette begrepet i dåpsopplæringen, eller  på lærerskolen?  Men det står jo nevnt i Jesu Kristi Åpenbaringsbok i vers 4 og 6  i kapittel 20. 
 
Kan noen toneangivende i f eks Den norske kirke si hva som er kirkens offisielle syn på dette begrepet?  Kanskje jeg tropper opp på et preste-, proste- eller bispekontor et eller annet sted med båndopptager og ber om en forklaring på begrepet.  

Jeg får meg ikke til å tro at Jehovas Vitner skal ha "enerett" på å forsyne allmuen med sånn informasjon. De er flinke til å forklare, det er ikke det. Og ære være dem for det.
 
Men fins det andre forklaringer enn den som Jehovas Vitner har? Hvorfor er de andre så tause omkring et begrep som for et utrent øye  ser ut til å være nokså sentralt mot slutten av Jesu Kristi Åpenbarings-bok?

2 kommentarer:

  1. Jeg er et Jehovas vitne. Vi har nettopp feiret minnehøytiden der vi minnes Herren Jesu død, slik som han sa, les Lukas kap 22 vers 19-20 og 1. korinter kap 11 vers 23-25. Legg merke til Lukas kap 22 vers 29, Jesus inngikk en pakt med dem om et rike, tidligere hadde Jesus sagt at man måtte bli født på ny for å kunne se Guds rike, les Johannes kap 3 vers 3, man måtte bli født av vann og ånd for å komme inn i Guds rike, vers 5.

    Det er derfor bare de som er født av vann og ånd som forsyner seg av brødet og vinen, de vet at de er født på ny fordi Guds ånd har kommet over dem slik at de er blitt født av ånden.

    Deres oppgave når de kommer til himmelen blir å herske som konger over jorden i tusen år sammen med Kongen Jesus Kristus.

    Guds rike er derfor løsningen på menneskenes problemer, La ditt rike komme, Matteus kap 6 vers 10.

    Guds rike er Kongen Jesus Kristus og hans 144000 medkonger.

    SvarSlett
  2. Jeg tenkte nok at et Jehovas vitne ville svare slik. Jeg skrev det jo i innlegget. Så jeg håper fortsatt de andre vil svare. Olav

    SvarSlett