fredag 11. oktober 2013

Militært drivstofforbruk og appelsinskall


Til og med jeg har så smått begynt å tenke på hvilke miljøproblemer verden står overfor. Og her en dag  da jeg så og hørte en F-16 over hodet mitt, slo det meg at jeg burde lese meg opp på hvor mye drivstoff en sånn flymaskin egentlig bruker. Jeg leste og leste - og ble mer og mer forundret. (Foto: Wikimedia Commons)

En F-16 bruker mer drivstoff en eneste time enn jeg bruker på fra ett og et halvt  til fire år med bilen min. Jeg bruker ca 1.500 liter i året på min Golf. Ifølge nettstedet WikiAnswers sluker en F-16 mellom 2.300 og 6.000 liter i timen, alt etter type flyvning. Min lesning førte meg til andre interessante tall.
 
Amerikanske hangarskip som drives av diesel, bruker inntil 21.000 liter i timen - eller 510.000 liter pr døgn. Omgjort til bilbruk, betyr dette at 340 biler i Golf-klassen kan kjøre i ett år på det som ett hangarskip bruker på ett eneste døgn.  Til sammen kan disse 340 bilene kjøre 6.8 millioner kilometer - på det som et slikt hangarskip bruker på ett eneste døgn.
 
En panservogn (tank) av typen M-1 Abrams kan bruke opptil 400 liter i timen. På 3,5 timer bruker den like mye som min Golf på et helt år. Et B-52 bombefly sluker 86 fat a 159 liter, eller 13.670  liter.  På en time! Med min Golf kan jeg kjøre i  9 år på det som B-52 bruker på en time.
 
Til Norges operasjon i Libya i 2011 gikk det med rundt 14 millioner liter  jetdrivstoff. (jfr Forsvarssektorens miljøregnskap for 2011). Og hadde det nu enda kommet noe fornuftig ut av det.
 
Min nyervervede kunnskap gjorde meg tankefull. Jeg begynte å tenke på hva konen og jeg kan gjøre for å redde miljøet. Vi gir ikke opp.  Det blir fortsatt viktig for oss å ta hjem appelsinskall fra turen så naturen ikke ødelegges.  Og vi vil fortsatt bruke sparelyspærer. Da føler vi at vi tross alt bidrar ltt for miljøet for fremtidens generasjoner, vi også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar