onsdag 27. mars 2013

144.000


Maleriet "De 144.000"
(Foto: Wikimedia Commons)
En dag satt jeg på et sted hvor jeg ikke kunne unngå å overhøre en samtale som dreide seg om tallet 144.000.  De som samtalte,  hadde det morsomt.  Og  du har vel allerede gjettet at  tallet selvsagt ble knyttet til Jehovas Vitner. (Maleriet er fra boken "Commentary on the Apocalypse)



Nu i påsken har man litt tid til å tenke over saken litt nøyere.  Tallet står jo vitterlig nevnt i Jesu Kristi Åpenbaring  14,3.  Jeg måtte medgi overfor meg selv at allerede da jeg var barn, hørte jeg min mor nevne tallet 144.000. Både hun, og andre siden, har uten unntak knyttet tallet til Jehovas Vitner, og på en noe negativ måte. 

Hvorfor var det slik at ingen andre i min oppvekst hadde andre forklaringer å gi meg enn å gi Jehovas Vitner  "enerett" på dette bibelverset? Hvorfor lærte jeg ikke noe om dette  i dåpsopplæringen? Hvorfor er den norske kirke og andre menigheter så tause omkring dette tallet?  
 
Så nu i påsken tenker jeg at noen toneangivende ikke-Jehovas Vitner burde kunne si NOE om tallet.  Man sier jo mye om andre vers i Bibelen. Er det virkelig slik at kun en eneste menighet i verden så å si skal ha "enerett"  på å si noe fornuftig om tallet 144.000? Jeg finner det meget merkverdig.

1 kommentar:

  1. Jeg er et Jehovas vitne, legg merke til at det står i åpenbaringen kap 14 at de 144000 står sammen med Lammet, og at de er kjøpt fra jorden. Det betyr at de skal være sammen med Jesus Kristus i himmelen. De som ikke er blant de 144000 og som får evig liv skal bo på jorden, Salmene 37 vers 29. Besøk gjerne vår side http://www.jw.org/no/

    Hør også på hørespillet: Et merke vi må ha for å få overleve. http://www.jw.org/no/publikasjoner/bibelske-horespill/

    SvarSlett