lørdag 9. mars 2013

Slutten på landsstyremøter?


For noen uker siden var jeg på landsstyremøte i en organisasjon der  jeg er medlem og ansatt. På hjemvei satt jeg på flyet og funderte over fremtidens landsstyremøter. Hvordan blir det med sånne møter om noen få år når oljealderen er på hell?  Blir det slutt på slike møter?

I Finnmark jubler de fleste av oss over nye olje- og gassfunn.  Men det er merkverdig at det er så liten debatt knyttet til etter-olje-tiden.  Historien viser jo at det tar bra mange år for et samfunn  å omstille seg til nye energikilder.

Det er  nokså sannsynlig  at de som begynner på skolen i år, blir voksne  i en verden med begrenset tilgang til olje og/eller svært dyr olje.   For det er  pr i dag ikke noe som tilsier at menneskeheten klarer å finne en eller flere energikilder som erstatter olje.

Uten billig olje blir det lite flytrafikk. Dermed ser jeg også  for meg store endringer i organisasjonslivet.  Uten flytrafikk må landsdekkende organisasjoner drive videre uten de tradisjonelle landsstyremøtene og landsmøtene.   Og det verste er at jeg tror at dette vil skje innen  max 10-15 år.  De regjerende vet dette.  Derfor er det et mysterium hvorfor de ikke gjør noe drastisk  i forhold til det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar