Folk mange steder i
Norge gleder seg over at regjeringen vil bruke over 500 milliarder på
transport-infrastruktur de neste 10 årene. Men har man tatt hensyn til at vi
mot slutten av perioden vil måtte frakte
mye mer av godset med skip og bane på grunn av svært dyrt drivstoff og til og med drivstoff-mangel? Frakt på vei vil måtte fases ut mer og mer.
Folk mange steder i
Norge gleder seg over at regjeringen vil bruke over 500 milliarder på
transport-infrastruktur de neste 10 årene. Men har man tatt hensyn til at vi
mot slutten av perioden vil måtte frakte
mye mer av godset med skip og bane?
I løpet av kommende
10-årsperiode vil vi oppleve at slutten på billig-olje-æraen begynner å gjøre
seg gjeldende. Det betyr i praksis at
varetransporten utover landet vil måtte gå med båt og jernbane.
Dette betyr at
Nasjonal transportplan burde også ha fokusert på virkningene av enorme drivstoffpriser som vil måtte komme
mot slutten av planperioden - om ikke før, og til slutt mangel på drivstoff.
Det ville vært
fremtidsrettet og mye mer bærekraftig å bygge ut hensiktsmesssige havner og
flere jernbaner med tanke på denne situasjonen. Høyhastighetstog er neppe
fremtidsrettet i denne sammenheng.
I nord ville
forlengelse av jernbanen fra Rovaniemi til Kirkenes være bærekraftig på lengre
sikt. Man burde også tenkt på å forlenge
jernbanen fra Fauske til Tromsø.
Uansett bør vi
begynne å lære oss til å leve med mindre olje allerede nå. Det er jo om å gjøre
å strekke ut oljealderen i tid. For overgangen fra oljealderen til en eller
annen alternativ-alder kommer til å bli smertefull. Og historien viser, som
vanlig, at de som er best forberedt på store paradigmeskifter, klarer seg best.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar