lørdag 13. april 2013

Nasjonal transportplan og slutten-på-billig-olje-æraen


Folk mange steder i Norge gleder seg over at regjeringen vil bruke over 500 milliarder på transport-infrastruktur de neste 10 årene. Men har man tatt hensyn til at vi mot slutten av perioden  vil måtte frakte mye mer av  godset med skip og bane på grunn av svært dyrt drivstoff og til og med drivstoff-mangel?  Frakt på vei vil måtte fases ut mer og mer.

Folk mange steder i Norge gleder seg over at regjeringen vil bruke over 500 milliarder på transport-infrastruktur de neste 10 årene. Men har man tatt hensyn til at vi mot slutten av perioden  vil måtte frakte mye mer av  godset med skip og bane? 

I løpet av kommende 10-årsperiode vil vi oppleve at slutten på billig-olje-æraen begynner å gjøre seg gjeldende. Det betyr i praksis at  varetransporten utover landet vil måtte gå med båt og jernbane. 

Dette betyr at Nasjonal transportplan burde også ha fokusert på virkningene av  enorme drivstoffpriser som vil måtte komme mot slutten av planperioden - om ikke før, og til slutt mangel på drivstoff.   

Det ville vært fremtidsrettet og mye mer bærekraftig å bygge ut hensiktsmesssige havner og flere jernbaner med tanke på denne situasjonen. Høyhastighetstog er neppe fremtidsrettet i denne sammenheng. 

I nord ville forlengelse av jernbanen fra Rovaniemi til Kirkenes være bærekraftig på lengre sikt. Man burde også tenkt på  å forlenge jernbanen fra Fauske  til Tromsø.  

Uansett bør vi begynne å lære oss til å leve med mindre olje allerede nå. Det er jo om å gjøre å strekke ut oljealderen i tid. For overgangen fra oljealderen til en eller annen alternativ-alder kommer til å bli smertefull. Og historien viser, som vanlig, at de som er best forberedt på store paradigmeskifter, klarer seg best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar