Den nylig fremlagte
Nasjonal transportplan 2014-2023 fremstilles av mange som fremtidsrettet. Jeg har bladd litt i den. Der er mange gode
tanker og vyer for de neste 10 årene. Men jeg savner en erkjennelse fra den rødgrønne
regjeringen om at vi i denne perioden
for alvor forlater billig-olje-alderen.
Dette vil få store
konsekvenser for all oljebasert
transport. De første som vil få store
problemer med dette, er med all
sannsynlighet flytrafikken. Dernest vil varetransport på vei måtte
reduseres radikalt.
Som samfunn synes
jeg at vi snart bør begynne å diskutere
de problemene som vi vil få når billig-olje-alderen tar slutt.
Proaktivitet vil gi oss en mykere overgang.
Dersom vi allerede
nu begynner å spare på oljen og mineralene, vil overgangten til et
ikke-oljebasert samfunn bli lettere. Gjør vi ikke nok i tide, vil den nye
virkeligheten komme over oss i form av
sammenbrudd i mange samfunnsfunksjoner.
På nyhetene hørte vi
for noen dager siden at vi må finne ett oljefelt på størrelse med
Oseberg-feltet annethvert år for at produksjonen skal holde seg på dagens
nivå også etter 2025. Hvis så ikke
skjer, vil produksjonen stupe. Denne
nyheten er selvsagt betimelig og urovekkende. Men den styrker meg i
troen på at det er helt nødvendig for det norske samfunn å begynne å tenke høyt
og konkret om hva en etter-olje-økonomi
egentlig vil bety for oss i praksis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar